Mijn oma.
Twee jaar geleden overleed ze. Ik mis haar.
Wie ze voor mij was zette ik op papier en las ik voor op haar begrafenis.
Bedankt voor wie u was. π€
Juna was 21 en vond het leven soms zo donker, dat ze er zelf voor koos te stoppen. Ooit was ik haar mentor, en in de jaren erna sprak ik haar soms in de gangen van de school of op het terras van @houseofbird_diemerbos Enkele weken geleden kwam ze langs op school. Om afscheid te nemen, bleek vandaag. Ik was er niet, dus liet ze een briefje achter. Vandaag nam ik afscheid van haar. Met heel veel andere mensen samen. Allemaal mensen met liefde voor Juna. Ik hoop dat ze het wist, dat ze het voelde, dat er zo van haar gehouden is. Ook al was het niet genoeg π€
Mens & Identiteit heidedag. Maar dan in Almere. Rianne je bent goud β¨ #burgerschap #burgerschapsonderwijs #heidedag #collegas #voortgezetonderwijs #pubers
kijk nou β€οΈ Dit is dus waarom docent zijn zo ontzettend tof is. Die fantastische pubermensen. Zoals Fleur (14 jr), met wie ik vandaag op de foto mocht. Zij maakte in de Kunstles deze top voor me. Voor ik het aantrok, knipte ze nog een klein randje van het witte shirt af. En toen ik het aan had, zorgde ze dat alle stukken stof op hun plek zaten. We gooiden onze hoofden tegelijk voorover om ons haar los te schudden. En keken toen een beetje ongemakkelijk naar Gina, die ons op de foto zette. Fleur had een duidelijke mening over welke foto goed gelukt was en hoe deze uitgesneden moest worden om de juiste accenten te benadrukken. Ik ben gek op jou Fle-ur @fleur_tm Nu al zin in je 18e verjaardag π
•
Deze foto en meer zijn 30 mei te bewonderen op de expo WHO CARES in DOOResidency. @masterkunsteducatieahk @kunsthogeschool @ijburgcollege_ijbc #kunst #pubers #whocares #docent #voorgezetonderwijs
KUNST & ACTIVISME Gina en ik volgden er een tweedaagse cursus over. Samen met @diedezijn en Rianne ontwierpen we een lessenserie en voerden die uit. En dáár schreef ik (met hulp van mijn collega’s) dan weer een artikel over voor @kunstzone.nl. - t a d a a - #kunst #activisme #breitneracademie #burgerschapsonderwijs #burgerschap #schrijven @breitner_academie
Mijn behoefte om echt te zijn is groot. Ik voel regelmatig strijd bij het delen van foto’s van fijne momenten. Mijn leven is namelijk niet één groot zonnig festival. Sommigen plaatsen een foto van hun betraande gezicht. Maar dat past niet bij me. Vandaag kwamen er woorden, die zie je hier.
π§
Deel vooral als je je herkent in deze tranen op papier. β¨
tb naar een heerlijke kunstdag met lachwekkende pubers. En een lachwekkende kunstdag met heerlijke pubers. #kunst #eten #voortgezetonderwijs #pubers #ndsm
voor de leerlingen van 2E
die mij inspireerden tot dit gedicht π
al weet ik dat er heel wat mensen lopen te weze die dit ffies motte leze. Tagt ze hiero ππ½
#houdjemening #rotterdammert #rotterdam #mening #gedicht #poezie #onderwijs #burgerschap
Ik fietste gisteren naar huis. In de buurt van school passeerde ik een eerstejaars leerling. ‘Oh my God, juf! Hoooi juf!!’ Daarna draaide ze zich om naar haar vriendinnen: ‘Kijk, dat is juf!!’
•
Tien keer liever dit dan een stuk slagroomschnitte bij de koffie #dagvandeleerkracht #dagvandeleraar #docent #werkeninhetinderwijs #slagroomschnitte #eerstejaars #pubers
Alle andere onderwijsouders ook zo lekker uitgerust? β¨
#moeder #docent #zomervakantie #onderwijs #descholengaanweerbeginnen #coronahoofd #kinderen #uitgerust #ontspannen #adhd
Zo veel CHAOS. Die laatste weken voor de zomervakantie doe ik altijd op m’n tandvlees. Maar dit jaar lijkt m’n hoofd, meer dan anders, maar niet te willen stoppen met stormen. Afscheidswoorden schrijven voor diplomeringen, oudergesprekken van eigen kinderen, vergaderen op vrije dagen, nakijkdeadlines, woordrapporten schrijven, Chiels verjaardag, Sefae’s dansvoorstelling, ondernemen, een vaccinatie tussendoor, ziek worden van de vaccinatie, cadeautjes kopen voor 16-jarige jongens (WÁT dan?), rondlopen met allemaal creatieve ideeën, maar die niet uit kunnen voeren wegens tijdgebrek en tekort aan energie, afronden schooljaar met coachleerlingen, en, zo, kan, ik, nog, wel even doorgaan. Herkenbaar anyone?
•
Wat ik dan doe? Prioriteren en plannen. Normaal gaat de storm in mijn hoofd er van liggen, nu niet. Dus ik probeer het ook te accepteren. Ik gok dat over anderhalve week de storm gaat liggen. En tussendoor geniet ik van alles wat ik meemaak in die weken, want er zitten heel veel hele toffe dingen tussen.
•
En voor diegenen die wachten op een appje, of een reactie op de mail? Als de storm gaat liggen loop ik een rondje door mijn hoofd en komt er echt een reactie. Of niet.
#zelfkennis #bijnazomervakantie #storminmijnhoofd #chaos #adhd #docent #onderwijs #burgerschap
π· @diedezijn
Lesje #burgerschap nav het bericht van @nosstories over de kledingadviezen op een middelbare school. Helaas gebeurt dit niet alleen daar. #discriminatie #kledingvoorschriften #kanechtniet #onderwijs
Wist je dat je mij kunt benaderen wanneer je bezig bent met het opzetten/uitdenken/invoeren van #burgerschap? Stuur een DM, klik op de #linkinbio of drop iets in de comments! Vinkleuk. Breng vooral mensen in je netwerk op de hoogte die hier wat aan kunnen hebben. Worden we allemaal Baas in Burgerschap. PEACE.
π
#baasinburgerschap #ditisburgerschap #burgerschapsonderwijs #onderwijs #voortgezetonderwijs #basisonderwijs #inspiratie #wetsvoorstel
Bezig met opnames voor een video over #baasinburgerschap. Hoop dat ik hier ooit heel goed in word, want dit schiet niet op zo. #burgerschap #onderwijs #ditisburgerschap #quique #energia #oprepeat
Motivatie is hoog vandaag. En ik had er al zo’n zin in. Het uitdelen van de zelftesten ging ook in rust zonder weerstand gelukkig. #onderwijs #covid #pubers #docent #motivatie
Twee weken geleden zette kunstenaar en docent @diedezijn mij op de foto. Als ik naar de foto’s kijk zie ik mezelf. Ze passen zo goed bij wie ik ben. π
Ik word altijd ontzettend ongemakkelijk als ik word gefotografeerd. Wat dan terug te zien is op de foto’s. Maar die zaterdagochtend in het Noorderpark, in het gezelschap van een groep zumbadansende vrouwen en twee freerunnende jongens was het ongemak grotendeels verdwenen. Lieve Diede, dankjewel!
Er wordt de laatste maanden veel geschreven en gesproken over #burgerschapsonderwijs Dit gaat vooral over het WAT en WAAROM. Niet over het HOE. En daarom kom ik met vijf basisprincipes. Vijf aandachtspunten voor al het onderwijspersoneel op de scholen die burgerschapsonderwijs serieus nemen. Want echt goed burgerschapsonderwijs stopt niet als de les voorbij is.
#1 = Wees zelfbewust
πͺ
Om kritische en zelfbewuste burgers op te voeden, moet je er zelf een zijn. Train jezelf kritisch te kijken naar wat je zegt, naar hoe je handelt.
π
Hoe ik dat doe?
Ik stel heel veel vragen. Vooral aan mezelf. Ik observeer de reactie van een ander. Wanneer ik ongemak of irritatie zie, benoem ik dat en vraag ik of dat klopt. Wanneer ik toetsen maak, en teksten schrijf voor in de les, denk ik na over de norm die ik stel. Gebruik ik ‘hij’ voor onzijdige woorden? Zijn de namen in teksten divers? Wie voelen zich hierdoor aangesproken, wie juist buitengesloten?
π
Een concreet voorbeeld is bijvoorbeeld de traktatie van mijn dochter, zie een eerdere post. Of dat ik in de vraagstelling van de toets seksuele voorlichting verschillende relatievormen verwerk: ‘Tyrell en zijn vriend hebben voor het eerst seks met elkaar. Zij hebben geen anale seks, maar bevredigen elkaar met de hand en de mond. Kan Tyrell een SOA oplopen? Leg je antwoord uit.’
β¨
Hoe zelfbewust ben jij als het gaat om normaliseren?
Maak jij daarin bewuste keuzes?
Laat het weten in de comments ππ½βοΈ
•
#ditisburgerschap #zelfbewustzijn #burgerschapindepraktijk #burgerschap #burgerschapsonderwijs #zelfreflectie #normaliseren #diversiteit
Deze traktatie heeft mij goed beziggehouden. En niet alleen omdat ik iets wilde bedenken dat geen snoep was, wel verpakt was en er een beetje feestelijk uit zag. Maar vanwege de kleur van de hoofdjes. Toen ik ze bestelde dacht ik dat het hout was. Glad, blank hout, met gezichtjes erop geschilderd. Toen het pakketje er eenmaal was, duurde het even voor ik het doorhad, maar de hoofdjes hadden een licht roze huidskleur. Niks neutraals aan. Ik vind het niet kunnen, zo’n schaal vol witte hoofdjes. Mijn witte dochter loopt daar mee rond in een klas met niet alleen maar witte hoofdjes. In een stad, een land, een wereld, met hoofden in alle denkbare kleuren. Beeldvorming is ontzettend belangrijk voor het uitbannen van discriminatie. En laat dat nu net iets zijn waar ik me echt keihard voor wil inzetten.
Dus ik ging op zoek naar houten hoofdjes met andere huidskleuren. Niet te vinden. Heutink gemaild, want daar kwamen deze vandaan. Zij had ze niet. Dat zou wel moeten, dat vindt @heutinkvoorthuis ook heeft ze laten weten. Ik probeerde een hoofdje te verven, maar door de lak pakte de verf niet. Uiteindelijk, na een gesprek met mijn achtjarige dochter hierover, heeft zij toch de witte poppetjes getrakteerd. Waarom dan dit hele verhaal? Omdat ik graag wil bijdragen aan bewustwording. Oefen. Ga in gesprek. Durf kritisch te kijken naar je eigen handelen. De liefde voor de ander kan groter. Ik geloof dat. Maar daarvoor moeten we wel durven veranderenπ
#beeldvorming #racisme #ditisburgerschap #burgerschapsonderwijs #burgerschap #tolerantie
- verhaal was te lang voor een post, dus als foto’s π€·π½βοΈ -
SO naar @kiki.hoppener @melina_p37 @widad._hd en @mxf.vb_ .
#weektegenracisme #verkiezingen2021 #stemvoorsolidariteit #burgerschap #middelbaaronderwijs #houjebekenbefme #docente
De taal die je gebruikt maakt WEL uit. Veel woorden zijn niet onzijdig. Om iets te benoemen wordt dan vaak de mannelijke verwijzing gebruikt. Bijvoorbeeld in teksten wanneer altijd hij en hem gebruikt wordt. Ook als het niet specifiek om een mannelijk persoon gaat. ‘Je koffie is klaar. Hij staat beneden!’, bijvoorbeeld. En dat heeft invloed. Invloed op de positie van meisjes en vrouwen. Invloed op de beeldvorming. Een boek wat hier dieper op in gaat is ‘Invisible woman’ van @ccriadoperez.
•
Ik daag je uit je eigen woordgebruik eens te ‘bekijken’. En eventueel aanpassingen te doen. Dat maakt namelijk echt uit. Vast niet die ene keer. Maar alles moet ergens beginnen, right?
•
Ik stoor mij er aan dat men mij groet met: ‘Hey jongens!’ als ik aan kom lopen met mijn twee dochters. Als ik ‘Goedemorgen meiden!’ zou zeggen tegen een groepje jongens op school, weet ik zeker dat er een reactie komt. Zelfs al zouden er ook meisjes tussen staan.
•
Ik probeer groepen dan ook niet (meer) eenzijdig aan te spreken. ‘Jongens en meisjes’ kan, maar vind ik niet altijd inclusief genoeg. Alle voornamen opnoemen is vaak niet te doen... dus ik zoek nog. ‘Hoi allemaal’, ‘liebe leute’, een hele lange ‘Heeeeeyj!’ , het werkt. Maar drop vooral je suggesties voor het aanspreken van groepen kinderen/jongeren/volwassenen hieronder.
ππ½
En kom ik aanlopen met mijn meiden, ben ik helemaal tevreden met een simpele ‘Hoi meiden!’ ππ½
#internationalevrouwendag #jongensenmeisjes #mannenwereld #patriarchaat #vrouwenrechten
Opscheppen zit niet in mijn karakter. Arrogantie vind ik smerig. Maar ik ben het afgelopen jaar wel tot de conclusie gekomen dat ik de belangrijkste vrouw in mijn eigen leven ben. Dus dikke shoutout naar mezelf op deze #internationalevrouwendag
•
Ik hoop dat meer vrouwen dat doen. Kan ook in stilte voor de spiegel. Als je jezelf maar vol bewondering in de ogen kijkt. πͺπΌ
#vrouwzijn #burgerschap #zelfrespect
Ook de ontwikkelgesprekken waren online. Een gesprek met een ouder en de leerling. Mijn eerstejaars leerlingen hadden net hun eerste rapport ontvangen, waarop hun cijfers stonden en een stuk tekst van mij met persoonlijke opmerkingen van vakdocenten er in verwerkt. Aan het einde van een van de ontwikkelgesprekken, vraag ik de moeder of zij nog iets kwijt wil. Ze kijkt naar het rapport en zegt: ‘Ja, dat laatste wat je schrijft, daar zit ik heel erg mee. Ik zie dat ook.’ De moeder raakt geeΜmotioneerd als ze de zin uitspreekt. De leerling geeft zijn moeder een knuffel. Maar wanneer zijn moeder en ik nog even verder praten, kan hij zijn aandacht er niet meer bij houden, en begint de achtergronden van zijn Google Meet te veranderen. Ik luister naar de geëmotioneerde moeder en reageer begripvol. Maar als het gesprek zich van het strand naar de ruimte verplaatst en verder gaat onder water, moet ik moeite doen niet in lachen uit te barsten.
π
#googlemeet #oudergesprek #onlineoudergesprekken #rapport #vmbokader #docente #onlineonderwijs
Welkom bij Mens & Identiteit β¨
Een filmpje over ons vak voor de open avond. Gaat 10 februari in premieΜre.
•
#ijburgcollege #burgerschap #onderwijs #burgerschapsonderwijs #openavond #kombijons
Het regent, ik zit al een week ziek op de bank. Het thuisonderwijs en online onderwijs duren me te lang. Daarom een terugblik naar een heel fijn moment net voor de Kerstvakantie. De laatste les mocht de klas gezelschapsspellen spelen. Een groepje jongens speelt ‘Wie ben ik?!’ op het leerplein. De rest van de klas besluit het spel ‘Weerwolven’ te spelen, onder leiding van een van de meiden. Het gaat zo natuurlijk. De uitleg, de ogen dicht, het stil zijn, het accepteren van elkaars rollen. Alleen het vormen van een kring vroeg om mijn begeleiding. Zo trots voel ik me dan. Nog steeds krijg ik een glimlach op mijn gezicht als ik naar deze foto kijk. π
•
#gezelschapsspellen #weerwolven #positievesfeer #tolerantie #burgerschap #ditisburgerschap
‘Als alles meezit [...] is in de herfst het hele land beschermt.’ aldus Rutte gisteravond π
De herfst?! Die is toch pas neΜt afgelopen?
•
Voorlopig zitten we dus nog thuis. Positief blijven wordt gewaardeerd. Negatief zijn niet zo. Het gaat goed en we houden vol. Maar schreeuw het alsjeblieft ook uit. Jank hard. Baal flink. Want het is zo ontzettend veel en lang en heftig. π¦
•
#lockdown2 #thuisonderwijs #middelbaaronderwijs #docente #scholendicht #burgerschap
Succes lieve leerlingen.
Weer een week jezelf aan het werk zetten. Oortjes in, Meet aan, camera uit en gaan. Wetende dat het nog wel ff gaat duren. Je hoeft misschien minder te doen, maar voor veel van jullie is het wel harder werken. I see you! π
•
#lockdownonderwijs #afstandsonderwijs #docente #burgerschap #ditisburgerschap #houvol
Een half jaar geleden zaten we in het park om het schooljaar af te sluiten. Mijn mentorleerlingen schreven een kaartje aan zichzelf. Ik bewaarde ze, schreef er een persoonlijk bericht onder en schoof ze maandag in de brievenbus. Voor mij is onderwijs persoonlijk. π
•
Week 1 online onderwijs overleefd. Er was meer contact met leerlingen dan ik had verwacht op basis van vorig schooljaar. Maar mèèèèèn wat mis ik de energie van deze interessante jonge mensen om me heen. Ik kan echt janken om berichten die suggereren dat ik voorlopig nog vanuit huis moet werken.
•
#ditisburgerschap #burgerschap #burgerschapsonderwijs #pubersareawesome #afstandonderwijs #onlineonderwijs #mentor
Deze week maken de leerlingen een digitale toets voor Mens & Identiteit. Een toets waarin ze vragen beantwoorden die gaan over invloed. Over wie en wat invloed heeft op hun keuzes. Aan het eind van de toets vraag ik ze een tip en top te geven aan hun docent, aan mij dus. Ik doe dat al een aantal jaar, en vind dat ontzettend waardevol. De leerlingen weten dat het niet anoniem is, en toch zijn ze ontzettend eerlijk. Gisteren las ik dit terug, hoe tof!! Met deze woorden, al zijn het er weinig, voel ik mij gezien in wie ik wil zijn. Zij doet bij mij, wat ik wil doen voor haar en al mijn andere leerlingen. Ik zal haar bedanken.
π€
#ditisburgerschap #onlinetoetsen #dekrachtvanwoorden #pubers #docente #burgerschap #gezienworden
‘Juf, mag ik vegen?’
‘Zeker!’
Z. pakt de bezem en begint met vegen, terwijl de rest van de klas met een opdracht bezig is.
‘Zo, jij kan echt niet vegen.’ reageert een klasgenootje. En nog voor ik kan reageren, zegt Z. zelf al: ‘Ik ben toch ook geen huisvrouw?!’
Mijn ogen schieten open, net als mijn mond. En totaal onpedagogisch en volledig impulsief zeg ik: ‘Dus omdat jij een piemeltje hebt, en ik niet, kan ik beter vegen dan jij. Wat. Een. Onzin!’ STILTE. De hele klas kijkt onze kant op. Z. probeert zijn opmerking te nuanceren, ik zeg nog iets over huishouden en gender en laat het meisje weten dat ze geen commentaar moet leveren. Punt gemaakt. Mijn hartslag zakt. Z. komt de eerstvolgende les even vrolijk binnen als altijd. Dus ook dat zit nog goed. Gelukkig. En ik kan niet wachten tot het onderwerp stereotypering officieel op het programma staat. π§Ή
•
πΈ Amé, 4 jaar
•
#ditisburgerschap #burgerschap #docente #stereotype #gendergelijkheid
‘Hallo Kirsten,
Heel erg bedankt voor je hele mooie tekstje! Ik vond het zo leuk om te lezen en het heeft me ergens ook geraakt. Je was/bent echt een hele leuke docent en ik heb veel van je geleerd. Ik vind het heel jammer dat ik geen les meer van je krijg. Ik ga het tekstje zeker bewaren en je niet vergeten.
Groetjes,
K.’
β¨
Dit mailtje kreeg ik eind vorig schooljaar nadat de woordrapporten uitgedeeld waren. In het woordrapport van dit meisje stond een stukje tekst dat ik voor haar had geschreven. Alle docenten leveren input over leerlingen zodat de mentoren daar een tekst van kunnen maken voor in het rapport. Ik schrijf graag persoonlijke teksten voor leerlingen, die mentoren dan zo kunnen knippen en plakken in het rapport. Dat had ik ook gedaan voor dit meisje. En zij stuurde mij bovenstaand mailtje. Ik smolt. Ik heb de hele zomer kunnen teren op dit compliment.
•
Ik moest er weer aan denken door een bericht van #nos vorige week. De Nederlandse Vereniging van Leraren Maatschappijleer heeft aan de bel getrokken. Voor gesprekken over maatschappelijke thema’s is een goede band met de klas nodig. En voor een goede band met een klas is tijd nodig. Tijd om elkaar te leren kennen. Tijd die er nu niet genoeg is, maar wel gefaciliteerd moet worden! Want alleen dan ontvangen we aan het eind van het jaar misschien allemaal een lief mailtje, in plaats van bedreigingen.
•
#ditisburgerschap #burgerschap #maatschappijleer #gesprekkenindeklas #docente #bedreigingen
‘Zemel!’
‘Homo!’
‘Houd je k***bek!’
•
Het taalgebruik van sommige leerlingen is heftig. De middelvingers vliegen door de school. Als ik het hoor of zie, geef ik het aandacht. Soms sta ik in een keer stil en kijk ik het betreffende kind met grote ogen aan. Meestal zakken dan de schouders en mondhoeken van het kind omlaag en volgt er een zachte ‘sorry’. Regelmatig herhaal ik het. Ik steek mijn middelvinger terug op of roep: ‘Houd zelf je bek!’ De leerling schrikt dan vaak en kijkt me betrapt aan. Klasgenoten die uΜberhaupt niet doorhebben dat er iets aan voorafging kijken verbaasd op van hun werk en laten een zachte ‘oooohh’ over hun lippen glijden.
•
Soms vraag ik de leerlingen of dat is hoe ze willen dat ik praat tijdens hun oudergesprek. Het antwoord daarop is voorspelbaar.
•
Ik weet dat de meeste leerlingen deze woorden nooit zouden gebruiken als hun ouders erbij zijn. Het is dus te leren. Maar dan moeten we er als docenten wel aandacht aan blijven geven.
•
Of mijn manier altijd handig is weet ik niet. Zelf ben ik door de jaren heen ook een stuk grover geworden. En eerlijk gezegd praat ik lang niet altijd netjes ABN in de klas. Dat past niet bij mij en creeΜert ook een afstand tot de leerlingen. Hoewel ik respect belangrijk vind, en geen vriendin ben van mijn leerlingen (of broer of niffo) wil ik ook dat de leerlingen zien wie ik ben, dat niemand alles onder controle heeft, en dat zelfs docenten gewoon mensen zijn. Net als alle anderen. Dus soms denk ik aan het eind van de dag: ‘Dat had ik beter niet kunnen zeggen’. Of ‘Ik ben blij dat er geen collega bij was.’ Maar agressief taalgebruik naar elkaar zal ik altijd zoveel mogelijk blijven benoemen en bespreken. Want sommige woorden horen nergens, ook niet in een klaslokaal.
•
•
#ditisburgerschap #burgerschap #dekrachtvanwoorden #schelden #zemel
Vorige week keek ik de eindopdrachten van de eerstejaars na. Posters en filmpjes met een oproep tot stoppen met (cyber)pesten. Posters en filmpjes met ideeeΜn om de sfeer in de klas te verbeteren. Het tempo zit er lekker in. Tot ik een filmpje aanklik en even helemaal word stilgezet. Twee meisjes zitten op het bankje bij de kluisjes en heten mij welkom bij hun nieuwsitem. Heel serieus gaan de meiden in gesprek over het heftige pestverleden van een van hen. Een pestverleden dat zich tot enkele maanden geleden nog afspeelde, maar waar de zomervakantie en de nieuwe klas verandering in hebben gebracht. De interviewer stelt vragen als: ‘Hoe voelde dat?’ ‘Hoe is het nu op school?’ En de ander vertelt open over haar ervaringen en gedachtes.
Niks van wat in het filmpje gebeurt staat in de checklist. Maar alles raakt me. Ik ben er stil van en voel een enorme bewondering voor deze twee meisjes. Voor de een, omdat ze zo openhartig vertelt over zoiets persoonlijks. Voor de ander omdat ze fantastische vragen stelt en zonder oordeel reageert en doorvraagt. Ik voel me trots. Dit is mijn vak. Dit is #burgerschap.
•
#ditisburgerschap #burgerschapsonderwijs #ijburgcollege #stoppestennu #pubers #oordeelloos #nakijken #lesinleven
Vorige week ging het in de les over de invloed van opvoeding. We keken een stukje van @roueverveer over zijn Surinaamse opvoeding, daarna gingen de leerlingen in tweetallen met elkaar in gesprek over hun eigen opvoeding. Een van de jongens verbaasde zich over de afwezigheid van slaan in de opvoeding van zijn klasgenoot.
De ruimte om in gesprek te gaan, te vragen, te onderzoeken, verbazen en reflecteren. Dat is burgerschap.
•
#ditisburgerschap #burgerschap #onderwijs #middelbaaronderwijs #voortgezetonderwijs #docente #identiteitsontwikkeling
Na heeeel veeel opnames, die allemaal niet goed genoeg waren, een compilatie van allemaal stukjes uit die opnames. Jij bent fantastisch π #houvol #burgerschap #terugblikmetkirsten #docent #vlassnorretjes #bijbaan #pubers #vmbokader #middelbaaronderwijs #jijbentfantastisch
•
SO naar @db.87k @rohan.cz @maupy123 @amir.ess_ @jordanarmelle_ @anass.elk_ @zoeverdorst @dragan_020 @julius_pecoraio @faris.fd_ @ijbcmni @180906bernice @hjbdylan @davidkoba_ @fleur_tm
#tb naar zes weken geleden. Ik nam afscheid van mijn mentorleerlingen. Ze schreven een kaart aan zichzelf (die ik ze rond Kerst toestuur), gingen op de foto en we bedankten elkaar voor de afgelopen twee jaar. Ik was kapot. Ik kon niet meer. Het afstandsonderwijs was niet mijn ding. Dit moment lijkt ontzettend lang geleden. Al mag de vakantie best nog even duren, toch heb ik ontzettend veel zin om de leerlingen te zien. Elkaar aankijken, echte interactie, ik moet glimlachen als ik er aan denk. Iets in mij vindt het ook spannend. Gaat dat wel goed met zoveel mensen in eΜeΜn ruimte? En kan ik dat wel, lesgeven zonder aanraaks? Ik trek mijn hoofd vast een beetje uit de vakantie en bereid me voor op volgende week. Lieve leerlingen, geniet nog ff van de rust. Tot donderdag!
•
•
#onderwijs #regionoord #zomervakantie #covid19 #pubers #docente #burgerschap #burgerschapsonderwijs #mentor
‘WAAR BEWAART U UW CONDOOMS?’ Voorbeelden uit de lessen #seksuelevoorlichting 2020 met een tekening van @booottjee #linkinbio
•
•
#seks #pubers #docent #burgerschap #diversiteit #onderwijs #voortgezetonderwijs
Ik schreef een column. Over hoe we de verschillende schoolniveaus waarderen. En dat dat anders moet. Nivoz.nl publiceerde de column op hun site. Lees het! Ook te vinden via #linkinbio •
SO naar mijn kaderkinderen. Ik zie jullie. Weet dat je waardering waard bent. Van ouders, docenten, klasgenoten. Maar vooral van jezelf! π
Vandaag stuurde ik vijf van mijn leerlingen een roos met een lief briefje eraan. Omdat zij hele toffe mensen zijn. Omdat ze het verdienen zich speciaal te voelen. Zij zijn niet de enige vijf. Ik vind dat iedereen verdient te weten hoe mooi hij of zij is. Maar alle leerlingen een roos geven, zou voor mij niet te betalen, en te organiseren zijn. Daarnaast zou het effect van de roos minder zijn, aangezien iedereen er dan een heeft gekregen. Ik heb getwijfeld. Kan je als docent een roos geven aan een leerling met Valentijn? Is het wel zo’n goed idee, want er zullen kinderen zijn die zich afvragen: waarom zij wel, en ik niet? En toch. Deze vijf meiden voelden zich vandaag gezien en/of gewaardeerd. Dat is nodig. Neemt niet weg dat er in mijn hart veel meer leerlingen zitten dan vijf. Omdat ik ze fantastisch vind. Maar echt. Je moest eens weten. Fijne Valentijn! #valentijnsdag #weekvandeliefde #roos #liefde #pubers #onderwijs #docente
Voor S. en E. π
En voor al die andere jongens die ik het liefst zou knuffelen wanneer gedrag en school niet samen gaan. #gedrag #onderwijs #docente #boos #knuffelen #puberteit #middelbareschool #falen #boos #liefde
Niks liever dan met mama mee naar school. En dan naar de Kunst & Cultuur les én bij @mika.vk_1112 op schoot. Haar dag kan niet beter π #neemjekindmeenaarjewerk #kunst #voortgezetonderwijs #studiedag
Heerlijke ochtend met deze β€οΈ reflectiegesprek & trefbaltoernooi π€ΎπΎβοΈ | net niet allemaal op de foto #mentor #mentorleerlingen #reflectie #pubers #yougottolovethem
En dan is het echt. || Ik gaf een les over seksueel grensoverschrijdend gedrag. En daar schreef ik dan weer een column over. •
•
#linkinbio #rutgersnl #metoo #burgerschap #burgerschapsvorming #baasinburgerschap #onderwijs #docente #seksuelevoorlichting #seksueleopvoeding #seksualiteit
Met negen leerlingen ging ik in gesprek over ‘mijn vak’ Mens & Identiteit. Ik schreef er een artikel over. Deze verscheen in het juninummer van Van Twaalf Tot Achttien. #linkinbio •
•
#trots #burgerschap #vantwaalftotachttien #pubers #artikel #schrijven #gesprek #tolerantie #seksuelevorming #voortgezetonderwijs #ijburgcollege2 #baasinburgerschap
Twee jaar geleden werd ik onderuit gehaald door een brugklasser. Volgende week ben ik weer in de Ardennen, met een andere lading leuke brugklassers. Wordt het net zo leuk als twee jaar geleden?
•
#brugklas #ardennen #excursie #docente #survival
FF posters geknutseld voor de dag tegen pesten.
Nee joh. Hebben Daan en Carmen gedaan. π πΌβοΈ
Als we in de brugklas het thema pesten behandelen, geven alle leerlingen aan niet te willen pesten. Toch gebeurt het. Iets wat je niet zo bedoelt, komt heel anders over. Zeker wanneer iemand negatieve aandacht krijgt van meerdere mensen. Wees lief. Zeg aardige dingen, ook non-verbaal. Glimlach ook eens naar een onbekende. #stoppestennuofficial #bepositive #stoppestennu #dagtegenpesten2019 #pesten #glimlach #nonverbalcommunication
Vandaag had een leerling het over een getinte huidskleur of ‘gewoon’ blank. Toen ik het herhaalde, moest ze blozen. Blank is niet de standaard, en zo zouden we er ook niet over moeten praten. •
@abbey5mit vertelde dat leerlingen (met verschillende huidskleuren) deze week bij haar Kunst & Cultuur lessen vroegen met welke verf ze huidskleur konden maken. Waarop zij antwoordde: Welke huidskleur wil je maken? πππ»ππΌππ½ππΎππΏ
#huidskleur #burgerschap #burgerschapsvorming #onderwijs #racisme #discriminatie #tolerantie #docente
Een thema over #tolerantie. De leerlingen moeten als eindopdracht een #puberruil doen: in beide huizen samen eten. En dat met een klasgenoot die ik voor ze heb uitgekozen. Hier hebben de leerlingen net gehoord aan wie ze zijn gekoppeld en vertellen ze elkaar de huisregels. Ben benieuwd naar de fotoverslagen! #uitjecomfortzone #discriminatie #burgerschap #onderwijs #ongemak
Vandaag keek ik met de eerstejaars een aantal afleveringen van Één pot nat. Als introductie op het thema Tolerantie in een les over hokjesdenken. ‘Mogen we er nog een kijken juf?’ @arieboomsmainstagram #eenpotnat #ad #arieboomsma #vooroordelen #tolerantie #discriminatie #transgender #burgerschap
πSoms komt de puberteit met zoveel onzekerheid. Dit hart is voor alle pubers die zich vandaag niet geliefd voelen π. #valentijn #puberteit #liefde #onzekerheid #hart #middelbaaronderwijs #docente #ijburgcollege2
Afgelopen maand stond ik wederom in #van12tot18 Dit keer geen column, maar een informatief stukje. Over de praktijk van het ontwikkelen van eigen lesmateriaal. #burgerschap #docente #zelfontwikkelen #lesmateriaal
Ik ben nog steeds aan het nagenieten βοΈ Een hoop volwassenen kunnen wat van jullie leren! π
•
#burgerschap #burgerschapsonderwijs #respect #homoseksualiteit #docente #oordeelniet #vraag #onderwijs #voortgezetonderwijs
Yess!! Morgen geen school. F I J N E • V A K A N T I E #β€οΈ #kerstbrunch #fijnevakantie #kerstvakantie #leerlingen #voortgezetonderwijs#docente #lobi
Ken je dat? Dat wanneer iemand foto’s van je maakt je ineens niet meer weet hoe je normaal moet bewegen en kijken? Nee?! Nou, ik wel. Ik weet niet anders. @aliciajasmijn maakte maandag op mijn verzoek wat foto’s. Met dit als resultaat. Een foto van een nepgesprek met een collega, hij was niet eens grappig. Ik moet gewoon heel hard lachen van ongemak. Er moet toch een normale foto van mij te maken zijn?! Iemand tips?
#foto #ongemak #nietzofotogeniek #docente #opdefoto #onderwijs
Zo vind ik ze allerliefst π De laatste 25 minuten van de week: de één speelt SET, de ander #zeeslag of een kaartspel. Twee meiden schrijven het bufferweekritme op het bord en met de laatste maak ik wiskundesommen. #docente #voortgezetonderwijs #mentor #pubers #spelletjes #ontspannen #gezelschapsspel #liefde
Vrijdagmiddag laatste les be like... #opdefotodoenwealsofweaanhetwerkzijn #schoenmaat47,5 #opdekast #buitendelijntjes #docente #onderwijs #burgerschap #burgerschapsvorming
Deze week hebben we het in de les over de invloed van reclame en social media op jouw keuzes. En morgen is het #blackfriday Een mooie truc van winkels om jou zoveel mogelijk te laten kopen. Wat heeft dat te maken met de afgetrapte sneakers op de foto? Misschien is het niet altijd aan me te zien, maar ik houd van mooie kleding. Ik wil er graag leuk uitzien. Maar ik houd ook van de aarde en alle mensen die er op wonen. Veel kleding wordt gemaakt onder slechte omstandigheden voor de arbeiders en met een grote negatieve invloed op het milieu. En daarom loop ik nog steeds op deze sneakers, tot ze echt op zijn. Omdat ik het niet nodig vind om veel te hebben, en zeker niet ten koste van het milieu en andere aardbewoners. Wil je daaraan denken als je morgen je BLACK FRIDAY inkopen doet? Wil je je af en toe afvragen: ‘Heb ik dit nodig?’ βπΎ
Kijk, ik dacht, ik kan best even een foto maken tussen het verven door. Dan kunnen jullie vast een beetje wennen. Want de vakantie is voorbij, abgelaufen, finito. Dus. Nu je even naar mijn hoofd hebt gekeken is de overgang iets minder groot. Je weet zeg maar weer een beetje wat je morgen te wachten staat. Fijn hè?! En nu snel verder leren. Want hoe leuk ik het ook vind dat je de tijd neemt dit bullshit verhaal door te lezen, je haalt er geen voldoende mee voor je toets morgen. Joe! #herfstvakantie #docente #verven #toetsweek #joe
Twee weken geleden had ik een reünie van mijn eigen middelbare school. Eerlijk gezegd heb ik er niet hele goede herinneringen aan. Behalve aan filosofie. Daar had ik altijd veel zin in. Gelukkig was mijn docent filosofie, meneer Oosthoek, ook op de reünie en kon ik hem dat zeggen. Het deed hem goed te horen dat ik hem een goede docent vond. Dat ik uitkeek naar zijn lessen. Ik zag dat meneer Oosthoek genoot van het compliment. Natuurlijk vond hij dat leuk. Vandaag kreeg ik zelf flink wat geschreven complimenten. Ik word daar ook blij van. Ik heb ze allemaal een paar keer gelezen.
Op de foto sta ik in de derde klas, 17 jaar geleden. Herkennen jullie mij op de foto? #filosofie #docent #docente #klassenfoto #complimenten #dagvandeleraar
Het telefoonalfabet moet anders bedacht ik mij een aantal weken geleden. Er wonen niet alleen maar mannen met Hollandse namen in Nederland toch? Blijkt dat @massih5711 dat ook al had bedacht en er mee bezig is. Ben benieuwd! Wie is ook toe aan een nieuwe? #gelijkheid #discriminatie #ditisnederland #telefoonalfabet #docente #burgerschap #burgerschapsonderwijs
Watergevecht en patat eten met onze mentorleerlingen. Na vijf minuten liepen Christiaan en ik er bij als verzopen katjes. Gek op stamgroep A β€οΈ #verzopenkatjes #watergevecht #docente #mentor #zomer #ikkannietmeer #ishetalvakantie
Op de fiets naar de boerderij, rafelranden tekenen en beestjes uit het water vissen. Één botsing, drie keer een ketting eraf, twee lekke banden. Een bijzondere aflevering van ‘Gluur in de natuur met Amsterdamse pubers’. #ijburgcollege2 #amsterdam #boerderij #rafelranden #waterkant #kalfje #stadskind #opdefiets #docente
Drie weken geleden droeg ik dit T-shirt en had met één van mijn klassen een gesprek over eerlijke kleding. Kunnen wij iets doen tegen mensenrechtenschendingen in andere landen? was de vraag. Een ingewikkeld onderwerp voor pubers. Voor mezelf ook trouwens. #burgerschap #onderwijs #docente #mensenrechten #fairtradefashion #eerlijkekleding #goatorganics #notjustatshirt
Drie dagen #Ardennen met 50 brugklassers: giechelen, oneindig veel chips en snoep eten, nauwelijks slapen, huilen om corvee, genieten van de natuur, zeuren en wildplassen. .
.
.
#π #wildplassen #ardennen #kamp #pubers #moe #metdebus
Er worden veel boeken en artikelen geschreven over dat burgerschap belangrijk is en wat burgerschapsonderwijs in houdt. Maar leerkrachten en docenten laten zich vooral inspireren door concrete voorbeelden. Daarom verzamelen wij hier onze voorbeelden. Om jullie te inspireren.